“Šykštus moka du kartus: tiesa, galiojanti ir versle” klausiama Erikos Fuks straipsnyje, pasirodžiusiame 2013 m. spalio 25 d. portale delfi.lt.
Verslas siekdamas sutaupyti naudojasi įprastais metodais tokiais kaip kelių tiekėjų apklausa ir pan. Tačiau Edmundas Piesarskas, UAB “Ekonominės konsultacijos ir tyrimai” partneris, pataria visų pirma įvertinti iš ko susideda kaina.
„Kaina, kai kalbama apie telekomunikacijas, nuomą, biuro techniką, automobilį ar draudimą, yra sudaryta iš daugelio komponentų. Į ją įskaičiuojamos įvairiausios garantijos, nuolaidų sistemos, priklausančios nuo kiekių, įsipareigojimų trukmės ir kitų dalykų“, – aiškina bendrovės „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ partneris, strateginio valdymo specialistas Edmundas Piesarskas. Jis sako, kad kainos struktūrą lengva iliustruoti kalbant apie automobilio įsigijimą, nes jo vertę sudaro ne tik automobilis, bet ir, pavyzdžiui, jo priedai, garantinis aptarnavimas, priežiūros paslaugos.
„Kai pradedame taip galvoti, tada imame suprasti visas kainos sudedamąsias dalis, o tai leidžia turėti papildomų argumentų derantis“, – teigia specialistas. E. Piesarskas vardija, jog kai tampa aišku, kad iš 100 tūkst. Lt, prašomų už transporto priemonę, 15 tūkst. Lt sudaro jo priedai, 10 tūkst. Lt – garantinis aptarnavimas, dar 5 tūkst. Lt papildomos teikiamos paslaugos, verslas gali apsispręsti, ar tikrai reikalinga įsigyti visą siūlomą paketą, ar dalies paslaugų atsisakyti. „Tokiu atveju galima kalbėti ne bendrai dėl galutinės kainos, o apie atskirus jos komponentus. Be to, taip lengviau pamatyti, jei atskiro komponento kaina yra per didelė“, – pataria Edmundas Piesarskas.
Kitas patarimas verslui – įvertinti, ar perkama prekė, paslauga gali brangti dėl rinkos plėtros.
„Svarbu numatyti, kaip vystysis rinka, galbūt tikimasi kainų mažėjimo arba priešingai – augimo? Jeigu manoma, kad pasiūla augs, pavyzdžiui, mobiliųjų paslaugų plėtra vyks toliau, galbūt verta tartis dėl sutarties trumpesniam laikotarpiui su galimybe dažniau peržiūrėti sąlygas? Kitu atveju, jeigu tariamasi ilgesniam laikotarpiui, paslaugų teikėjas turėtų pasiūlyti didesnes nuolaidas“, – pastebi Edmundas Piesarskas. Kitaip tariant, jeigu planuojamas įsigyti produktas yra pažįstamas, suprantama, kaip jis veikia rinkoje, deryboms galima rasti daugiau ir stipresnių argumentų.
„Kartu galima rasti ne tik argumentų deryboms, bet ir suformuluoti, kiek ir ko norima nusipirkti. Būna atvejų, kai bendrovės sutinka mokėti didesnę kainą vien už įsipareigojimą, kad produktas ar paslauga būtų tiekiama, pavyzdžiui, metus arba dvejus, užsitikrindamos nuolatinį tiekimą“, – vardija Edmundas Piesarskas.
Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos vadovas Danas Arlauskas pataria pirkti kooperuojantis su kitomis įmonėmis. Jis pataria to pasimokyti iš Skandinavijos valstybių praktikos ir iš viešojo sektoriaus.
Kauno technologijos universiteto profesorius ir viešosios politikos ekspertas Algis Krupavičius primena, jog vertinant, kaip sutaupyti perkant prekes ir paslaugas, būtina ieškoti ir aukštos kokybės.
„Verslui, kaip ir gyventojams, taip pat patartina palyginti kelių konkurentų pasiūlymus, pamatyti kainų skirtumus. Tačiau reikia atminti, kad pigesnis pasiūlymas gali turėti mažiau garantijų arba ilgesnius pristatymo terminus. Todėl reikia pabandyti suprasti, kodėl brangesni pasiūlymai kainuoja daugiau ir priešingai, kokia yra pigesnių pasiūlymų kainos priežastis“, – pataria Edmundas Piesarskas.
Yra ir kitas būdas gauti mažesnę kainą: pigesnį konkurentų pasiūlymą pateikti įmonei, iš kurios norima įsigyti prekių ar paslaugų.
„Tokiu būdu dažniausiai yra perkama galutinė kaina, nežiūrima, iš ko ji sudaryta. Eiti nuo vieno konkurento pas kitą yra būdas gauti geresnę kainą, bet tai panašiau į medžioklę, kuri priklauso nuo sėkmės. Paprastai verslui svarbiau yra sveiki ir stabilūs santykiai tarp tiekėjo ir pirkėjo. Tokių santykių esmė yra nenuskriausti tiekėjo taip, kad jis parduotų už savikainą arba dar blogiau – imtų savo pardavimus subsidijuoti. Begalinis spaudimas kainai taip pat turi pavojų“, – primena Edmundas Piesarskas.
Tačiau visi specialistai pritaria, kad ieškant geriausio pasiūlymo dera įvertinti ir nuosavą tam skirtą laiką.
Visą straipsnį skaitykite čia