Gruodžio 10,2014

Rinkoje visus tenkinanti lygiava?

gintas_umbrasas_thumbŠiemet į rinką įsiliejo, kol kas joje didesnio šurmulio nesukėlęs, nykštukinis prekybos tinklas „Lidl“. Tai mažų kainų tinklas, Vokietijos prekybos milžinas ir vienas mažmeninės prekybos maisto produktais lyderių Europoje. Šiuo metu „Lidl“ skirtinguose šalies miestuose sparčiai stato parduotuves ir logistikos centrą Kauno rajone, o darbą pradėti žada jau ateinančiais metais. „Ar įvyks rinkos persidalijimas ir koks jis bus, priklausys nuo to, ar sugebės „Lidl“ rasti savo vietą Lietuvoje ir pirkėjams pasiūlyti ženklų kainų skirtumą“ – tuo įsitikinęs UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ vadovas Gintas Umbrasas. Ši tema nagrinėjama 2014 m. lapkričio 28 d. savaitraščio „Veidas“ publikacijoje „Ar Lindl“ sudrums ramų prekybininkų užutėkį?“.

G. Umbrasas teigia, kad Lietuvoje jau maždaug penketą metų tarp prekybos tinklų įsivyravusios savotiškos paliaubos, gyvenama tarsi pagal nerašytus susitarimus nesivelti į kainų karą, nedrumsti patogios ramybės. Akcijų, nuolaidų gausu kiekviename prekybos tinkle, tačiau iš esmės visi žaidžia labai panašiame kainų lygyje, o kainų skirtumai tikrai ne tokie, kurie pirkėjui duotų apčiuopiamos naudos.

UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ vadovas tai įvardija kaip profesionalų tinklų sugebėjimą išlaikyti tam tikrą kainų lygį ir nesivelti į kainų karus. „Rinkoje dabar susidariusi tam tikra lygsvara, tinklai, atrodo, dirba pelningai ir nėra suinteresuoti įsivyravusios ramybės drumsti. Yra aiškus lyderis, kitiems priklauso irgi tam tikros, matyt, juos tenkinančios rinkos dalys. Visi priprato, visiems patogu. Teoriškai tokio stambaus žaidėjo kaip „Lidl“ atėjimas tam tikrą perskirstymą rinkoje galėtų sukelti. Tuo labiau kad pakankamų finansinių galimybių turintis tinklas kurį laiką, kol atsikovos rinkos dalį, gali dirbti ir nuostolingai. Tai negali nekelti nerimo konkurentams“, – mano G.Umbrasas.

Tačiau, jo nuomone, ateiti į Lietuvą „Lidl“ gerokai pavėlavo. Mažmeninėje prekyboje, kaip ir nekilnojamojo turto versle, svarbiausi yra trys dalykai: vieta, vieta ir vieta, nes žmonės eina apsipirkti ten, kur patogiausia. O „Lidl“ į geriausių vietų dalybas atėjo paskutinis, todėl tikėtis kažkokių stebuklingų pirkėjų srautų, kuriuos iš kitų konkurentų nuviliotų naujokas, nelabai galima.

„Antra vertus, kaip aš sakau, Lietuva – piguvos šalis, todėl visko čia dar gali būti. Bet kol kas mes kalbame apie katę maiše, nežinodami, koks stebuklingų nuolaidų lietus mus užgrius ar kokie kainų skirtumai bus, todėl visa tai – tik prielaidos“, – didesnių prognozių daryti nesiryžta ekspertas.

46veidas14

Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje „Veidas“, elektroninė žurnalo versija http://www.veidas.lt/veidas-nr-46-2014-m .