Lapkričio 02,2011

Socialinių darbuotojų mokymai: patirtis ir ateities perspektyvos

2011 m. spalio 18 d. Vilniuje vyko baigiamoji konferencija „Socialinį darbą dirbančiųjų kompetencijos ugdymas 2010-2011 m.: patirtis ir tęstinumo perspektyvos“

Jos metu buvo apžvelgtas iš Europos socialinio fondo lėšų finansuojamas projektas „Socialinių įstaigų darbuotojų ir vadovų kvalifikacijos tobulinimas“.

Šis projektas ypatingas savo dydžiu ir apimtimi. Buvo planuota, kad pagal 36 mokymų temas kvalifikaciją kels 3581 socialinių įstaigų darbuotojų ir vadovų, o apmokyta buvo dar daugiau –  3701. Mokymų trukmė išties įspūdinga – net 78 060 akademinės valandos.

 Mokymų reikėjo seniai

Tai pirmas toks didelis projektas Lietuvoje, kurio socialiniai darbuotojai jau seniai laukė, nes ši darbo sritis mūsų šalyje yra pakankamai jauna, patirties nedaug, ne visi darbo metodai yra iki galo aiškūs. Reikia atminti, kad socialinės srities darbuotojų veikla yra labai jautri ir specifinė, nes jie dirba su žmonėmis. Kita vertus, universitetuose apie socialinio darbo metodus ir intervencijas studentai mokosi tik prabėgomis. Taigi, socialiniame darbe jautėsi trūkumas tiek teorinių, tiek ir praktinių žinių.

„Socialinio darbo sektorius nėra vienalytis, todėl mokymuose reikia pateikti aibę specialių žinių, – teigia projekto lektorė Jūratė Griciūtė. Socialinis darbas aprėpia daug sričių – tai ir darbas su seneliais, vaikais, neįgaliaisiais, benamiais ir kt., todėl ir darbo metodų jiems reikia specifinių. Iš vienos pusės mokymai turėtų būti specializuoti, pvz. suskirstyti pagal įstaigų pobūdį, dydį ar net pagal klientų amžių. Kita vertus, mokymai mišriomis grupėmis duoda galimybę jos nariams įgyti naujų žinių iš kitų sferų, taigi atsiranda bendradarbiavimo galimybė. Atsižvelgiant į tai, projekto metu klausytojams buvo parinktos aktualios ir specializuotos mokymų temos, skirtos analizuoti socialinės veiklos metodus ir būdus,  novatoriški sprendimai, skatinamos diskusijos ir pasikeitimas patirtimi. Be to, mokymų temos buvo skirtos ne tik socialiniam darbui, bet ir vadybiniams gebėjimams stiprinti.

Puiki projekto organizacija

„Šis projektas – puikus pavyzdys, kaip galima valdyti ir vykdyti didelius projektus, – džiaugiasi pagrindinis projekto “Socialinių įstaigų darbuotojų ir vadovų kvalifikacijos tobulinimas” paslaugų teikėjas UAB “Ekonominės konsultacijos ir tyrimai” direktorius Gintas Umbrasas. – Lektorių bei visos komandos atsidavimas ir jų praktiniai profesiniai įgūdžiai prisidėjo prie itin sklandžios organizacijos.“

Šio projekto organizatoriai stengėsi, kad mokymai būtų itin praktiški. Jie buvo organizuojami įstaigose, sprendžiant konkrečias jų problemas, panaudojant daugelio iš mokymus vedusių lektorių praktinio darbo socialinėje sferoje patirtį, todėl visas teorines žinias mokymų metu tiesiogiai siejo su praktiniu jų taikymu. Patirtis parodė, kad optimali mokymų trukmė – 2-3 dienos. Visi mokymai buvo finansuojami Europos Sąjungos fondų lėšomis.

Kryptys ateičiai

„Socialinių įstaigų darbuotojų ir vadovų kvalifikacijos tobulinimas“ projektas davė pradžia mokymas, kurių tęstinumo reikalingumu galima net neabejoti. Konferencijos metu susirinkę socialiniai darbuotojai svarstė apie tolimesnes galimybes, apie tai, kokių mokymų reikia dar ateityje. UAB “Ekonominės konsultacijos ir tyrimai” direktorius Gintas Umbrasas pastebėjo, kad reikia atidžiai rinktis mokymų temas, nes „kas vakar buvo madinga, šiandien jau gali būti beviltiškai pasenę“, todėl tobulinti kvalifikaciją turėtų visi įstaigos darbuotojai – nuo socialinio darbuotojo padėjėjos iki vadovo.

Vadovams reikia vadybos žinių. Ne vienas konferencijos dalyvis paminėjo, jog socialinių įstaigų vadovams būtina turėti vadybos žinių, kurias galima būtų panaudoti projektų valdymui ir kūrimui. Be to, vadovai pamažu tampa rinkos žaidėjais ir privalo ugdyti verslumą. Labai svarbus ir vadovo, kaip asmenybės tobulėjimas. „Sėkmingas įstaigos darbas labai daug priklauso nuo vadovo dvasinės ir emocinės sveikatos,“-pastebėjo projekto lektorė Vega Dikčienė.

Būtinos įvairių sričių žinios.  Socialiniai darbuotojai turi būti gerai pasikaustę teisinėje, žmogaus pažinimo, socialinės etikos srityje ir t.t. Jie su tuo susiduria kiekvieną dieną, nes dirba su įvairiomis „sunkiomis“ gyvenimiškomis situacijomis, kuriose kartais išnyksta riba tarp darbo ir asmeniškumo. Socialiniams darbuotojams būtina gerai „pasikaustyti“ žmogaus teisių srityje. Jie turi žinoti, kaip jiems elgtis kritinėse situacijose, mat kartais tenka dirbti su žmonėmis, turinčiais psichinę negalią ar kitomis rizikos grupėmis.

Socialinių darbuotojų motyvacija. Deja, iki šiol socialinių darbuotojų statusas Lietuvoje nėra labai aukštas. Susidariusi nuomonė, kad darbuotojai tiesiog nešioja basonus ar kitaip aptarnauja  klientus. O kur dar nedideli socialinių darbuotojų atlyginimai? Taigi, ateityje reikia atkreipti dėmesį ir į savimotyvacijos ugdymą, todėl labai aktualūs psichologiniai mokymai.

Mokymai visuose lygiuose. Mokymus ateityje reikia organizuoti visuose lygiuose, įtraukiant visus įstaigos darbuotojus, o dar geriau – ir klientų artimuosius. „Reikia, kad mokymuose dalyvautų visi įstaigos darbuotojai, net ir valytoja, tuomet visiems taps aišku, kuo įstaiga gyvena,“ – teigia UAB “Ekonominės konsultacijos ir tyrimai” direktorius Gintas Umbrasas. Mokymų metu svarbūs ir  neformalūs susitikimai, kurių metu gimsta naujos idėjos ir vyksta aktyvesnis bendravimas. Kuo aukštesnės kvalifikacijos susitinka žmonės, tuo idėjų daugiau.

Svarbi informacijos sklaida. Lietuvoje daugelis gerų dalykų nutinka tyliai, t.y. kartais įdomūs projektai ar renginiai lieka nepastebėti ir tinkamai neįvertinti. Todėl juos reikia viešinti, kad tai taptų geru pavyzdžiu kitiems. Be to, šiais laikais, kai informacija keliauja į virtualią erdvę, projekto pasiekoje gali atsirasti socialinis tinklalapis, kuris užpildytų erdvę, kol nėra vykdoma kitokia veikla „gyvai“.

Vaiva Gratkauskaitė
Mokymo centro vadovė
Ekonominės konsultacijos ir tyrimai, UAB
e.p. indre###ekt.lt