2013 m. gruodžio 9-22 d. Nr. 27 laikraštyje „ekonomika.lt“ publikuotame žurnalistės Giedrės Sankauskaitės straipsnyje „Eksporto kaina“ bendrovės „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ direktorius Gintas Umbrasas teigia, dažnai įmonės, prieš pradėdamos eksportuoti, tikisi, kad tai
trumpai trunkantis procesas.
Pasak Ginto Umbraso, pamirštama, kad eksportavimas reikalauja ne tik žmogiškųjų, bet ir laiko išteklių. Priklausomai nuo verslo dydžio bei tipo, gali prireikti ir trejų metų darbo.
Su kokiais iššūkiais susiduria įmonės, norinčios pradėti eksportuoti savo produkciją, ir kaip jiems pasirengti?
Visiems atrodo, kad šiuos klausimus galima išpręsti savo rankomis. Paprastai manoma, kad eksportuoti yra labai paprasta ir šis procesas nekainuoja. Dažnai nesusimąstomą, jog norint sėkmingai eksportuoti dažniausiai metus, dvejus ar trejus gali tekti dirbti vien tam, kad išvystum realų rezultatą. Šis laiko aspektas yra nuvertinamas. Neįvertinama, kad laikas reikalauja ir išteklių, visų pirma – žmogiškųjų.
Kiek gali trukti pasirengimas?
Tai priklauso nuo verslo dydžio. Kalbant apie nedideles eksporto partijas, smulkius užsakymus, pasirengimas trunka trumpiau. Savaime aišku, kad niekas greitai nevyksta. Reikėtų nusiteikti, jog kelerius metus teks dirbti vien tam, kad atsirastų pirmos eksporto partijos. Jeigu jos yra sėkmingos, galima tikėtis, kad pavyks veiklą plėtoti.
Kaip atsirinkti tinkamiausias eksporto rinkas?
Visada geriausia dirbti su turtingiausiomis rinkomis. Jose galima gauti didžiausią kainą, tačiau reikėtų žinoti, kad dauguma verslininkų mąsto taip pat. Todėl turtingiausiose rinkose, tikėtina, susidursite su didžiausia konkurencija. Kartais būna patrauklios tokios rinkos kaip NVS arba Rytų, kur gali būti prieinama kaina. Tačiau čia visada yra didelė politinė rizika. Yra galimybių, kad koks nors eksporto procesas ims ir nutrūks dėl politinės valios. Kad ir dabar, stebint pienininkų padėtį Rusijos rinkoje. Politinę riziką būtina įvertinti, tačiau tai toli gražu nereiškia, kad neverta bandyti žvelgti į tą rinką.
Kokios Lietuvos verslo sritys turi daugiausia potencialo eksportui?
Mes turime vieną tradicinį kozirį – visa, kas yra susiję su žemės ūkio produkcija. Be to, turime gana geras perdirbimo tradicijas.
Tradiciškai esame geri medienos specialistai, dėl to vertinami kitose rinkose. Taip pat manau, kad turime neblogą inžinerinės pramonės potencialą.
Kalbant apie netradicines sritis, rengiame gana aukšto lygio specialistus – tai visos IT paslaugos. Manau, kad biochemija arba biologijos mokslai Lietuvoje turi daug potencialo.
Kada ir kaip bendrovė turi suprasti, kad yra pasirengusi eksportuoti?
Visų pirma, bendrovei viskas turi gerai sektis namų rinkoje. Kai namuose nebelieka plėtros galimybių, ateina metas pradėti rūpintis eksportu. Tai klasikinis atvejis.
G. Umbrasas gruodžio 10 d. dalyvaus „Expo-zona” organizuojamoje apvalaus staio diskusijoje „Eksporto geroji praktika: sėkmės istorijos”.
Visą straipsnį skaitykite 2013 m. gruodžio 9-22 d. Nr. 27 laikraštyje “ekonomika.lt”.