Vartotojų pasitenkinimas Lietuvos savivaldybėse teikiamomis paslaugomis: 2012 m. tyrimo rezultatai
UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ Vidaus reikalų ministerijos užsakymu 2012 m. rugsėjo – spalio mėnesiais 3 Lietuvos savivaldybėse – Vilniaus mieste, Kretingos rajone ir Pagėgiuose – atliko vartotojų (gyventojų) pasitenkinimo viešosiomis ir administracinėmis paslaugomis tyrimus, kurių metu buvo tirtos komunalinio ūkio ir aplinkos tvarkymo, kultūros, aktyvaus laisvalaikio ir sporto, švietimo, socialinės paslaugos. Šis vartotojų pasitenkinimo viešosiomis / administracinėmis paslaugomis matavimas – tai galimybė gauti grįžtamąjį ryšį iš piliečių, kurie naudojasi savivaldybių teikiamomis paslaugomis, įvertinti savivaldybės veiklą ir teikiamas paslaugas. Remiantis tokio tyrimo rezultatais savivaldybės ir kitos viešojo administravimo institucijos gali nustatyti prioritetines organizacijos veiklos, vartotojų aptarnavimo gerinimo sritis.
2012 m. atlikto Gyventojų tyrimo rezultatai atskleidė, kad aukščiausias bendras pasitenkinimo indeksas yra švietimo srities paslaugomis (7,4 balo iš 10), o likusios sritys – komunalinis ūkis ir aplinkos tvarkymas, kultūros, laisvalaikio ir sporto paslaugos bei socialinės paslaugos – vertinamos panašiai. Tyrimo rezultatai taip pat atskleidė kelis reikšmingus aspektus – Vilniaus m. savivaldybės gyventojų pasitenkinimo socialinėmis paslaugomis rodiklis yra reikšmingai mažesnis nei kitose dviejose tirtose savivaldybėse, o Kretingos rajono savivaldybės pasitenkinimo švietimo paslaugomis indeksas yra reikšmingai didesnis nei kitų dviejų savivaldybių. Lyginant su analogiško 2011 m. atlikto tyrimo rezultatais, Vilniaus m. savivaldybėje reikšmingai pagerėjo dviejų sričių pasitenkinimo indeksai: socialinių paslaugų ir švietimo. Kretingos raj. savivaldybėje be šių dviejų sričių taip pat reikšmingai pagerėjo ir pasitenkinimo komunalinėmis paslaugomis indeksas. Pagėgių savivaldybėje reikšmingai pagerėjo pasitenkinimo socialinėmis paslaugomis ir komunalinio ūkio, ir aplinkos tvarkymo paslaugomis indeksai.
Vilniaus miesto savivaldybės visų paslaugų svarbos ir vertinimo ryšys
Kretingos rajono savivaldybės visų paslaugų svarbos ir vertinimo ryšys
Pagėgių savivaldybės visų paslaugų svarbos ir vertinimo ryšys
Viešųjų / administracinių paslaugų svarbos ir vertinimo ryšys leidžia nustatyti, kurios sritys, siekiant gerinti paslaugų kokybę ir didinti vartotojų (gyventojų) pasitenkinimą turėtų būti laikytinos prioritetinėmis tobulintinomis savivaldybės veiklos sritimis, tai yra – kurių vertinimas, gyventojų nuomone, yra prastas, tačiau šių paslaugų aktualumas – didelis. Vilniaus m. prioritetinis savivaldybės dėmesys, vertinant gyventojų nuomonę, turėtų būti skiriamas komunalinio ūkio, aplinkos tvarkymo bei aktyvaus laisvalaikio ir sporto paslaugoms; Kretingos rajone – kultūros bei aplinkos tvarkymo sritims, Pagėgiuose – prioritetinėmis savivaldybės sritimis paslaugų kokybės gerinime laikytinos komunalinio ūkio, aplinkos tvarkymo, švietimo ir kultūros paslaugos.
Tyrimo rezultatai rodo, kad bendrąja prasme, tirtų savivaldybių gyventojai yra patenkinti savo gyvenamąja vietove, ypač – Vilniaus m. gyventojai. Kita vertus, savivaldybės darbas vertinamas kiek prasčiau: lyginant tris tirtas savivaldybes, tik Pagėgių gyventojai savivaldybės darbą vertina daugiau nei 8 balais (iš 10), o ypač žemų vertinimų (vos 6,5 balo iš 10) sulaukė Vilniaus m. savivaldybė. Aptarnavimo vertinimas tirtose savivaldybėse skiriasi. Pagėgių savivaldybėje visi interesantų aptarnavimo aspektai buvo įvertinti labai gerai, aukštesniu nei 4 balų vidurkiu (5 balų skalėje, kur 5 – reiškia geriausią įvertinimą). Panašūs, nors ir šiek tiek prastesni vertinimai buvo Kretingos rajono savivaldybėje, o Vilniaus m. savivaldybės aptarnavimas buvo vertintas prasčiausiai, o blogiausiai įvertinti aspektai, susiję su problemos sprendimo eiga (tai yra, prasčiausiai įvertinti teiginiai „Jūsų problema buvo išspręsta be reikalo „nesiuntinėjant iš vieno kabineto į kitą“ ir „Jūsų problema buvo išspręsta laiku (per institucijos nurodytą laiką“).
Pasak Dariaus Dulskio, UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ partnerio, sertifikuoto vadybos konsultanto, „augant piliečių lūkesčiams aptarnavimo srityje labai svarbu suprasti vartotojų pasitenkinimo ar nepasitenkinimo veiksnius bei nukreipti savivaldybių pastangas į viešųjų paslaugų kokybės gerinimą. Viešųjų paslaugų vartotojų pasitenkinimo matavimai yra labai svarbi veikla viešąsias paslaugas teikiančioje organizacijoje, bet dar svarbiau panaudoti atliktų matavimų rezultatus gerinant organizacijos veiklos efektyvumą bei piliečių aptarnavimo kokybę“. Lietuvos viešojo administravimo institucijų ir įstaigų vartotojų pasitenkinimo tyrimai tampa vis populiaresniu įrankiu, leidžiančiu įvertinti institucijoje vykusius paslaugų kokybės gerinimo pokyčius ir gauti teikiamų paslaugų kokybės ir aptarnavimo vertinimą vartotojo požiūriu.
EKT paslaugos viešojo sektoriaus organizacijoms:
- Strategijų / galimybių studijų / planų rengimas ir įgyvendinimas
- Veiklos monitoringo sistemos (rodiklių sistemos)
- Veiklos procesų optimizavimas (LEAN, 6 Sigma ir kt. metodai)
- Kokybės ir rizikos valdymo sistemų diegimas (ISO standartai)
- Vidiniai ir atviri mokymai
Apie EKT:
- Privati lietuviško kapitalo verslo konsultacijų įmonė, teikianti vadybos ir marketingo konsultavimo bei personalo mokymo paslaugas verslo įmonėms ir viešojo sektoriaus organizacijoms
- Veikia Lietuvoje nuo 1993 m., dirba 41 darbuotojas, iš jų 4 sertifikuoti vadybos konsultantai (CMC, Certified Management Consultant)
- Dienraščio „Verslo žinios“ surengtuose „Gazelė 2010“ ir „Gazelė 2011“ konkursuose pagal atitinkamai 2006 – 2009 m. ir 2007 – 2010 m. finansinius duomenis pripažinta kaip viena iš sėkmingiausiai dirbančių ir sparčiausiai besivystančių bendrovių Lietuvoje
- 2011 m. Nacionalinis atsakingo verslo apdovanojimas už įmonės atvirumą darbuotojams ir jų įtraukimą į strateginių sprendimų priėmimą „Metų darbovietė: metų debiutas“
Išsamią tyrimo ataskaitą galima atsisiųsti čia: EKT_Vilnius_Kretinga_Pagegiai_2012
Daugiau informacijos:
Darius Dulskis
EKT partneris, sertifikuotas vadybos konsultantas
GSM:+37069926949
El. paštas darius@ekt.lt
Agnė Tonkūnaitė – Thiemann
EKT vyr. konsultantė
GSM:+37061559429
El. paštas agne@ekt.lt