2013 m. rugsėjo 2 d. naujienų portale delfi.lt Erikos Fuks straipsnyje „Po „H&M” ir „Ikea” atidarymo: ko Lietuvoje dar trūksta“ „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ partneris, prekės ženklų ir vartotojų elgsenos specialistas Edmundas Piesarskas pastebi, kad nevertėtų pernelyg džiaugtis tarptautinių prekės ženklų atėjimu į Lietuva ir verčiau stengtis stiprinti lietuviškus prekės ženklus.
E. Piesarskas skiria dvi garsių užsienietiškų prekės ženklų grupes:
- Vieni kaip „Ikea“ arba „H&M” ateina ne į Vilnių, o į regioną;
- Kiti kaip greito maisto restoranai, prekybos tinklai orientuojasi į lokalią rinką.
Specialisto vertinimu pirmoji, nors mums ir patraukli, grupė skaičiuoja ne tokiais mastais kaip Vilnius ar Lietuva ir tai reikėtų suprasti. „Tokio masto prekės ženklams vietos dar yra, prekybos drabužiais rinkoje pavyzdžiu gali būti GAP, kuris galėtų ateiti į regioną per Lietuvą“, – svarsto E. Piesarskas.
Kalbėdamas apie antrąją grupę E. Piesarskas sakė: „Jie skaičiuoja lokalios rinkos galimybes, nes yra priklausomi nuo vietos gyventojų ir turistų – specialiai į „McDonald’s“ iš kitų šalių retai kas atvažiuoja. Mano galva, tokiems ženklams atėjimo į Lietuvą patrauklumas yra mažesnis, nors, kaip buvo skelbta žiniasklaidoje, vienas stambesnių greito maisto tinklų „Subway“ planavo ateiti į Lietuvą. Manau, ir „Starbucks“ atėjimas į Vilnių yra galimas, bet klausimas, ar jie nori investuoti.“
Specialistai taip pat primena, kad vertinant svarbu atsižvelgti į tai, kokiu keliu užsienio prekės ženklas pasirenka ateiti į rinką. E. Piesarskas siūlė atsižvelgti, ar tai vietos verslininkų perkama franšizė, ar prekės ženklą valdančios bendrovės investicija.
„Jeigu plėtra vyksta franšizės pagrindu, tai yra ir mūsų verslo žmonių interesas imtis verslo čia“, – primena E. Piesarskas.
Pavyzdžiui, daugiau nei prieš dešimtmetį tarptautinio prekės ženklo „Subway“ franšizė priklausė lietuviui, atidariusiam šį restoraną Klaipėdoje. Lietuvoje su „Ikea“ prekės ženklu per franšizę dirba islandų kapitalo įmonė, o „H&M” įsteigė šį prekės ženklą valdanti Švedijos bendrovė. Tačiau Lietuvai auganti tarptautinių prekės ženklų įvairovė turi ir naudos – tai rodo, jog čia saugu investuoti.
„Lietuvos rinka, žinoma, reaguoja į didelių prekės ženklų atėjimą, galbūt dėl to pasidarome šiek tiek patrauklesni kitoms bendrovėms – stambesnės korporacijos nagrinėja, kas yra investavęs į juos dominančios šalies rinką ir gali galvoti: jeigu jau nusprendė ateiti „IKEA“, gal ir verta pagalvoti, kokios čia yra galimybės. Tai nėra esminis dalykas apsisprendžiant investuoti, bet tai gali būti vienas iš argumentų“, – sako E. Piesarskas.
Anot jo, Baltijos šalių rinkos dabar tapo patrauklesnės investuotojams, nes juose fiksuojamas ekonomikos augimas.
„Į tokias rinkas kaip Lietuva pradedama žiūrėti tuomet, kai Europoje augimas vyksta lėčiau ir imama ieškoti naujų pievų, o Lietuva yra pakankamai gerai auganti pieva – palyginti nebloga vieta ganytis. Dabar investuotojui svarstant klausimą ar plėstis Ispanijoje, ar ieškoti naujų rinkų, dažnai rizikingesnės dėl savo seklumo rinkos tampa patrauklesnės“, – paaiškina E. Piesarskas.
Visą straipsnį maloniai kviečiame skaityti ČIA.