2014 m. spalio 15 d. dienraštyje „Lietuvos rytas“ publikuojamas straipsnis apie visuomenės sveikatos centruose baigtą vykdyti kokybės vadybos sistemos diegimo projektą.Įsidiegti kokybės vadybos sistemas padėjo UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“. Pasak jos atstovės, konsultantės Jūratės Stravinskaitės, svarbiausias šio projekto tikslas — nauda kiekvienam Lietuvos žmogui. „Anksčiau daugelis valstybinių institucijų bemaž negalvojo apie tai, kad kiekvienas žmogus yra jų klientas. Jų veikla dažniau buvo nukreipta į patikrą, kontrolę, baudas. Tačiau viešojo sektoriaus veiklos pobūdis keičiasi. Jis tapo naudingas kiekvienam vartotojui, ir žmonės labiau ėmė juo pasitikėti“, — sakė J. Stravinskaitė. Anot bendrovės „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ direktoriaus Ginto Umbraso, verslui svarbiausia, kad viešosios paslaugos būtų teikiamos pagal aiškias taisykles.
Atsižvelgiant į tai kiekviename iš dešimties visuomenės sveikatos centrų buvo įdiegta kokybės vadybos sistema pagal tarptautinį standartą ISO 9001, sistemos ne tik įdiegtos, bet ir sėkmingai sertifikuotos. Kiekvienam visuomenės sveikatos centro vadovui buvo įteiktas sertifikatas, liudijantis, kad įdiegta kokybės vadybos sistema atitinka ISO 9001 standarto reikalavimus, jų vadovaujamose įstaigose atliekami procesai yra tinkamai pritaikyti, reglamentuoti, aiškiai nustatytos darbuotojų atsakomybės tai pat vertinamas tų procesų efektyvumas ir rezultatyvumas, siekiant nuolatinio įstaigos procesų gerinimo. Žemiau pateiktame paveikslėlyje duomenys yra pavyzdiniai, norint parodyti vertinimo sistemos spalvinės informacijos funkcionalumą.
„Šis svarbus dokumentas visus visuomenės sveikatos centrus įpareigoja atidžiau įsiklausyti į klientų pageidavimus, fiksuoti klaidas ir nusiskundimus, juos analizuoti ir taip gerinti teikiamų paslaugų kokybę. Neabejoju, kad įdiegta kokybės vadybos sistema ir jos sertifikavimas, pagal vieną žinomiausių tarptautinių standartų, sudarys galimybes visuomenės sveikatos centrams pasitempti ir dar labiau pagerinti savo veiklą. Vilniaus visuomenės sveikatos centras, kaip ir kiti devyni apskrityse esantys visuomenės sveikatos centrai, ir anksčiau rūpinosi savo teikiamų paslaugų kokybe. Tiesiog nuo šiol tai vyks efektyviau, nes šis rūpinimasis taps sistemingas ir nuolatinis“, – sakė Vilniaus visuomenės sveikatos centro vadovė R. Lingienė.
Diegiant kokybės vadybos sistemą dešimtyje visuomenės sveikatos centrų apskrityse buvo naudojama QPR IMS programinė įranga. Konsultantai, kartu su atsakingais visuomenės sveikatos centrų apskrityse darbuotojais, naudodami QPR ProcessDesigner sukūrė kiekvieno visuomenės sveikatos centro apskrityje procesų modelį, t.y. 10 procesų modelių, kuriuose nubraižė ne tik procesų schemas, veiksmų atlikimo eigą, bet ir nurodė darbuotojų atsakomybes ir su procesais susijusius dokumentus. Be to, buvo sukurtas ne tik procesų modelis, bet ir procesų matavimo modelis (10 vnt.) kiekviename visuomenės sveikatos centre apskrityje. Žemiau pateiktame paveikslėlyje duomenys yra pavyzdiniai, norint parodyti vertinimo sistemos spalvinės informacijos funkcionalumą.
Procesų matavimo modelis sukurtas naudojant QPR Metrics programinę įrangą, konsultantai kartu su atsakingais visuomenės sveikatos centrų darbuotojais sukūrė vertinimo kriterijus kiekvienam procesui, nurodant ne tik vertinimo kriterijaus matavimo duomenis, bet ir darbuotojų atsakomybes. Žemiau pateiktame paveikslėlyje duomenys yra pavyzdiniai, norint parodyti vertinimo sistemos spalvinės informacijos funkcionalumą.
Naudojant QPR ProcessDesigner ir QPR Metrics funkcionalumą, procesų vykdymas yra stebimas ne tik procesų matavimo modelyje, bet ir analizuojant procesų schemas (yra padarytos sąsajos tarp šių modelių), taigi, visuomenės sveikatos centrų darbuotojai gali stebėti procesų vykdymą tiesiog peržiūrėdami procesų schemas.
Kadangi QPR IMS buvo diegiama dešimtyje visuomenės sveikatos centrų apskrityse buvo įsigyta 100 QPR IMS licencijų, kurios pagal poreikį buvo paskirstytos į procesų ir procesų matavimo modelio redaguotojų–stebėtojų ir tik stebėtojų licencijas, taigi, kiekviename visuomenės sveikatos centre buvo sukurtas minėtų licencijų paketas, atsižvelgiant į visuomenės sveikatos centro dydį, darbuotojų skaičių.
Kaip matyti, iš licencijų paskirstymo, visuomenės sveikatos centrai apskrityse veiklos stebėsenai, vertinimui ir komunikacijai naudoja QPR Portal, kuris sudaro galimybę ne tik stebėti, analizuoti bei vertinti procesų rezultatyvumą ir efektyvumą, darbuotojų atsakomybes, peržiūrėti su procesais susijusius dokumentus, kuriuos šiuo metu visuomenės sveikatos centro darbuotojai gali rasti daug paprasčiau tiesiog vienoje vietoje, šalia reikiamo proceso, o ne daugelyje skirtingų duomenų bazių, kas ne tik pagreitina darbų atlikimą, bet ir sumažina klaidų tikimybę, bet ir komunikuoti tarpusavyje ar net su kitoje apskrityje esančio centro darbuotojais dalintis gerąja patirtimi ar sudarytais veiklos gerinimo veiksmų planais. Žemiau pateiktame paveikslėlyje duomenys yra pavyzdiniai, norint parodyti vertinimo sistemos spalvinės informacijos funkcionalumą.
Taigi, galima teigti, kad naudojant QPR IMS ne tik pavyko sėkmingai įgyvendinti dalį ISO 9001 standarto reikalavimų, bet ir sukurti modernią kokybės vadybos sistemą visuomenės sveikatos centruose apskrityse, sudaryti galimybę vertinti veiklos vykdymą, savarankiškai susikuriant reikiamas analizės formas, elektroninius bukletus, dalintis informacija ne tik savo visuomenės sveikatos centre, bet ir su kitose apskrityse esančiomis įstaigomis.
Pasak Telšių visuomenės sveikatos centro direktoriaus Sauliaus Dovydaičio, ypač svarbu tai, kad centrų vadovai nuo šiol iš savo darbo vietos, naudodamiesi kompiuterine programa (QPR IMS), kelių mygtukų paspaudimu, galės stebėti, kaip ir kokių rezultatų jų darbuotojams pavyko pasiekti, ar veikla vykdoma taip, kaip suplanuota. Įdiegta kompiuterinė programa ne tik atspindi visus įstaigoje vykstančius procesus, bet ir parodo, kokių rezultatų per tam tikrą laikotarpį pavyko pasiekti“, – sakė S. Dovydaitis. „Viskas dabar detalizuota, visuomenės sveikatos centro veiklos procesai išgryninti, numatyti siektini rodikliai,– sakė S. Dovydaitis.
Pasak Kauno visuomenės sveikatos centro direktoriaus Gintauto Kligio, svarbiausia – visuomenės sveikatos centruose dirbančių žmonių motyvacija. „Nuošalyje niekas negali likti. Tie patys žmonės, kurie atlieka kasdienį darbą, papildomai mokėsi. Ir kiekvienas specialistas aprašė savo atliekamo darbo procedūras. Jiems patiems tai jau dabar naudinga“, – sakė G. Kligys. Šiuo metu visuomenės sveikatos centrai turi kompiuterizuotą sistemą. Į vieną vietą sudėti visi reglamentai, aprašai, atliekamos procedūros. „Jei verslininkui kyla abejonių, galime patikrinti informaciją. Ir greitai išsiaiškinti situaciją, o konfliktiniu atveju ir įvertinti, ar tai teisės aktų pažeidimas, ar ne. Patiems darbuotojams kokybės vadybos sistema suteikia saugumo — jie neabejoja savo darbo kokybe, kai jį atlieka taip, kaip priklauso“, – kalbėjo G. Kligys.
„Dabar dešimt visuomenės sveikatos centrų, kurie teikia analogiškas paslaugas Šiauliuose, Vilniuje, Panevėžyje ir kituose miestuose, žengė svarbiausią žingsnį sukūrė bendras taisykles, pagal kurias vykdo veiklą visoje Lietuvoje. Įmonės, kad ir į kurį iš centrų kreiptųsi, gaus vienodas, kokybiškas paslaugas. Nebus taip, kad vienam grožio salonui veiklos leidimo reikės laukti ilgai, o kitam pavyks kokiu nors būdu jį išsirūpinti greitai“, – sakė G. Umbrasas. Be to, pagal taisykles sustygavus procesą, atsiranda ir galimybių jį tobulinti. „Dažna viešojo sektoriaus įstaigų problema yra chaosas. Bet visuomenės sveikatos centrams pavyko jos atsikratyti. Naujos jų veiklos taisyklės įtvirtino geriausia iš daugiametės patirties. Kadangi pamatai jau pakloti, šie centrai, jei tik norės, turėdami tiek pat pajėgumų galės suteikti daugiau arba greičiau gerų paslaugų“, – patikino G. Umbrasas.