Besibaigiant 2013 – ųjų metų pirmajam ketvirčiui domimės kaip Lietuvoje organizuojama ir kaip veikia profesinės kvalifikacijos kėlimo sistema. Ta proga su mumis sutiko pasikalbėti Viešosios įstaigos Vilniaus Žirmūnų darbo rinkos mokymo centro direktorė Antanina Vainienė.
EKT Vadybos įžvalgose #43 rasite atsakymus į šiuos klausimus:
- Kuo užsiima Vilniaus Žirmūnų darbo rinkos mokymo centras ir kokie buvo 2012 – ieji, lyginant su praėjusiais ekonominio nuosmukio metais?
- Kaip kriziniu laikotarpiu pasikeitė “mokinių” reikalavimai mokymo paslaugoms? Ar “mokiniai” teikia prioritetą aukštos kokybės paslaugoms?
- Kas yra pagrindiniai Jūsų “klientai”? Ar yra skirtumų teikiant mokymo paslaugas Vilniuje ir kituose padaliniuose?
- Ar pasiteisino investicijos į mokytojų kvalifikacijos kėlimą ir praktinio mokymo skyrius?
- Ar pasikeitė mokinių ir norinčių kelti savo kvalifikaciją lūkesčiai?
- Ar pasikeitė darbuotojų kultūra įdiegus kokybės vadybos sistemą pagal ISO 9001 standarto reikalavimus?
- Ar sutinkate su teiginiu, kad nemaža dalis organizacijų Lietuvoje ISO sertifikatą ant sienos traktuoja tik kaip popieriaus lapą?..
- Ką davė organizacijai procesinio požiūrio pritaikymas?
- Ar buvo didelis darbuotojų pasipriešinimas naujovėms?..
- Kokie Jūsų lūkesčiai, susiję su situacija Lietuvoje 2013 – aisiais?
Tradiciškai visą interviu galite rasti tekste žemiau arba atsisiųsti PDF pavidalu čia: EKT_Vadybos_izvalgos_43
Malonaus skaitymo!
Donatas Bertašius, EKT: “Kuo užsiima Jūsų įstaiga ir kokie Jums buvo 2012 – ieji, lyginant su praėjusiais ekonominio nuosmukio metais?“ | Antanina Vainienė: “VšĮ Vilniaus Žirmūnų darbo rinkos mokymo centro pagrindinė veiklos sritis – švietimas. Mokymo centre siūloma įgyti kompetencijas pagal formaliojo ir neformaliojo mokymo programas, persikvalifikuoti, turintiems darbo rinkoje nepaklausias profesijas, tobulinti kvalifikaciją. 2012 m. Mokymų centrą baigė 2.005 asmenys: 891 asmuo pagal formaliojo ir 1.114 asmenys – pagal neformaliojo mokymo programas. Lyginant su 2011 m. mokinių skaičius sumažėjo trečdaliu. Tam turėjo įtakos šalies ekonominė, socialinė situacija, besikeičiantys teisės aktai, švietimo institucijoms keliami reikalavimai.Mokymo centre mokosi asmenys darbo biržos lėšomis, lyginant su 2011 m. tokių mokinių skaičius padidėjo nuo 490 iki 741 asmens. Pastebimas asmenų norinčių mokytis savo lėšomis skaičiaus didėjimas per paskutiniuosius trejus metus – 2012 m. kompetencijas įgijo 300 asmenų. Lyginant su 2011 m. mokinių besimokančiųjų darbdavio siuntimu skaičius sumažėjo 31 proc. Per paskutiniuosius trejus metus Mokymo centro darbuotojų sudėtis pagal išsilavinimą, kvalifikacijos kategorijas iš esmės nekito. 2013 m. sausio 1 d. Mokymo centre dirbo 102 darbuotojai. Su aukštuoju išsilavinimu dirba 70 proc. visų dirbančiųjų, su aukštesniuoju išsilavinimu – 10 proc., viduriniu profesiniu – 10 proc. ir 10 proc. su viduriniu ar pagrindiniu išsilavinimu. Specialistai sudaro 90 proc. visų dirbančiųjų. Neturintys profesinio pasirengimo – pagalbiniai darbuotojai.Nuolat besikeičianti darbo rinka, mokslo ir technikos pažanga skatina plėtoti asmenines ir profesines kompetencijas, siekiant užtikrinti aukštą mokymo kokybę. 2012 m. darbuotojai pakankamai aktyviai dalyvavo kvalifikacijos kėlimo ir savišvietos renginiuose, kas sudarė daugiau nei 1.841 val. per metus.Apibendrinant 2012 m. rezultatus pagal Mokymo centre vykdomas programas 2012 m. populiariausios formaliojo mokymo programos – virėjo, slaugytojo padėjėjo, plataus profilio kirpėjo, neformaliojo – kompiuterio vartojimo pagrindų, darbas kasos aparatu, kompiuterinio raštingumo pagal Europos standartą (ECDL). Lyginant su 2011 m. – programų populiarumo tendencijos išlieka panašios”. | |||||||||||
Donatas Bertašius, EKT: “Kaip kriziniu laikotarpiu pasikeitė “mokinių” reikalavimai mokymo paslaugoms? Ar “mokiniai” teikia prioritetą aukštos kokybės paslaugoms?“ | Antanina Vainienė: “Kadangi dirbame su suaugusiais asmenimis, atėję mokytis žino, kokias kompetencijas norėtų tobulinti, kokių įgūdžių trūksta pagal pasirinktą specialybę, siekiant įsitvirtinti darbo rinkoje“. | |||||||||||
Donatas Bertašius, EKT: “Kas yra pagrindiniai Jūsų “klientai”? Ar yra skirtumų teikiant mokymo paslaugas Vilniuje ir kituose padaliniuose?“ | Antanina Vainienė: “Mūsų klientai – asmenys, siekiantys įgyti ar tobulinti savo asmenines ir dalykines kompetencijas, siekiant sėkmingos integracijos ir adaptacijos darbo rinkoje. Mokymo centre asmenys mokosi savo lėšomis, darbdavių siuntimu, darbo biržų lėšomis, pagal tarptautinius ir nacionalinius projektus, bendradarbiaujant su socialiniais partneriais. Priartinant teikiamas paslaugas prie gyvenamosios vietos ir išlaikant stabilumą, kokybę, paslaugų vartotojai pageidaujamas kompetencijas gali įgyti Mokymo centro padaliniuose – Pakruojo ir Zarasų skyriuose, Druskininkų filiale. Geografiškai nutolusių padalinių teikiamos paslaugos skiriasi vykdomų profesinio mokymo programų populiarumu, mokytų asmenų skaičiumi.” | |||||||||||
Donatas Bertašius, EKT: “Ar pasiteisino investicijos į mokytojų kvalifikacijos kėlimą ir praktinio mokymo skyrius?” | Antanina Vainienė: “Profesinio mokymo institucijos sėkmės garantas – kompetentingi profesijos mokytojai, darbuotojai, t. y. jų žinios, gebėjimai, įgūdžiai. Nuolat gilindami savo asmenines ir profesines kompetencijas, jie padeda paslaugų vartotojams prisitaikyti prie besikeičiančios aplinkos, išlikti konkurencingais. 2012 m. Profesijos mokytojai ir administracijos darbuotojai kvalifikaciją tobulino ir kompetencijas gilino asmeninėmis, mokymo centro lėšomis, tačiau didžiausia lėšų dalį sudarė dalyvavimas ES finansuojamuose projektuose (vizitai, mokymai, seminarai, konferencijos).Ypatingas dėmesys skiriamas praktiniam mokymui. Mokymo centre įrengtos kirpėjų praktinio mokymo, kosmetikos, manikiūro, drabužių siuvimo ir modeliavimo, dailiųjų amatų klasės, įrengtos 3 kompiuterių klasės, kurios aprūpintos naujausia informacinių technologijų technika, veikia kavinės, viešbutis, kuriuose besimokantieji lavina praktinius įgūdžius. 2008 m. Vilniuje, Jeruzalės gatvėje, duris atvėrė maitinimo įmonių specialistų rengimo praktinio mokymo skyrius, kur įrengta moderni, šiuolaikinius reikalavimus atitinkanti maisto gaminimo ir konditerijos mokomoji laboratorija ir kavinė. Šiuo metu rekonstruojamos Mokymo centro Druskininkų filialo patalpos, pritaikant jas restoranų sektoriaus praktiniam mokymui. Mokymo centro investavimo į praktinio mokymo bazės stiprinimą tikslas – didinti kokybiškų paslaugų teikimo prieinamumo galimybes, siekiant mokymo paslaugų atitikimo darbo rinkos ir ūkio poreikiams”. | |||||||||||
Donatas Bertašius, EKT: “Ar pasikeitė mokinių ir norinčių kelti savo kvalifikaciją lūkesčiai?” | Antanina Vainienė: “Mokinių lūkesčiai lyginant su praėjusiais metais ne daug pasikeitė – pastebima ateinančių asmenų aukštesnė motyvacija mokytis ir dirbti, aukštesnės psichosocialinės kompetencijos. Įsidiegus 2012 m. rugsėjo 10 d. kokybės vadybos sistemą pagal ISO 9001:2008 standarto reikalavimus ir numačius paslaugų teikimo matavimo priemones bei rodiklius, mes sėkmingiau galime apibendrinti baigusių mokymus asmenų pasitenkinimą gautomis paslaugomis“. | |||||||||||
Donatas Bertašius, EKT: “O ar pasikeitė darbuotojų kultūra įdiegus kokybės vadybos sistemą pagal ISO 9001 standarto reikalavimus?“ | Antanina Vainienė: “Įdiegus kokybės vadybos sistemą, pastebėta, kad darbuotojai aiškiau supranta savo pareigas ir įgaliojimus, geresnis naujų darbuotojų įsitraukimas, sistemingas veiklos koordinavimas ir stebėsena. Tai leidžia numatyti tikslingesnes veiklos tobulinimo priemones, siekiant išlaikyti teikiamų paslaugų lygį“. | |||||||||||
Donatas Bertašius, EKT: “Ar sutinkate su teiginiu, kad nemaža dalis organizacijų Lietuvoje ISO sertifikatą ant sienos traktuoja tik kaip popieriaus lapą?..“ | Antanina Vainienė: “Gali būti, kad kai kurioms organizacijoms ISO sertifikatas tai tik įvaizdžio elementas. Mūsų manymu, pirmiausia, tai galimybė būti konkurencingiems, nuolat tobulinti savo veiklą globalioje rinkoje, įsipareigojant savo paslaugų vartotojams veiksmingai tenkinti jų poreikius ir lūkesčius“. | |||||||||||
Donatas Bertašius, EKT: “Ką davė organizacijai procesinio požiūrio pritaikymas?“ | Antanina Vainienė: “Įstaigos valdymas remiasi procesiniu principu – į nuolatinį veiklos tobulinimą orientuota strategija, siekiant planingai iškeltų tikslų. Kiekvienoje įstaigoje darbuotojai atlieka atitinkamas savo funkcijas, o siekiant rezultatyvumo, atsižvelgiant į paslaugų vartotojų poreikius ir lūkesčius, svarbi atliekamų veiksmų seka. Kuo geriau valdysime kiekvieną procesą, kaip tarpusavyje susijusių veiksmų visumą, tuo efektyvesnis bus siekiamas rezultatas. Teikiamų paslaugų suskaidymas į atskirus procesus ir subprocesus, ypač naujiems darbuotojams padėjo suprasti atliekamų veiksmų eiliškumo svarbą, geriau atlikti savo funkcijas, pareigas“. | |||||||||||
Donatas Bertašius, EKT: “Ar buvo didelis darbuotojų pasipriešinimas naujovėms?..“ | Antanina Vainienė: “Naujovių diegimas didina arba bent jau padeda išlaikyti konkurencingumą. Tačiau profesinio mokymo kokybės užtikrinimo siekimas, mūsų manymu, nėra naujovė. Lietuvoje jau naudojami bendrojo lavinimo ir aukštojo mokslo kokybės vertinimo kriterijai. Siekiant ugdyti kokybės užtikrinimo kultūrą Mokymo centre, 2011 m. pabaigoje nusprendėme įsidiegti kokybės vadybos sistemą atitinkančią ISO standartus. Prieš diegiant kokybės vadybos sistemą, domėjomės kas tai yra, dalyvavome mokymuose. Diegimo metu, suformavus papildomus dokumentus, pavyzdžiui: neatitikimų valdymo, kokybės vadybos sistemos auditų dokumentai, matavimo planai, padeda gauti tikslesnę informaciją apie paslaugų teikimo rezultatyvumą ir priimti atitinkamus sprendimus“. | |||||||||||
Donatas Bertašius, EKT: “Kokie Jūsų lūkesčiai, susiję su situacija Lietuvoje 2013 – aisiais?“ | Antanina Vainienė: “Tikimės, kad nuo 2013 m. bus vykdoma palanki šalies politika mažinanti bedarbystę, kuri aktyvins visuomenės verslumą, o tuo pačiu didins kompetentingos, konkurencingos darbo jėgos poreikį. Tokiu būdu tikėtina, kad Mokymo centras 2013 m. mokys didesnį asmenų skaičių, galės pasiūlyti paklausias mokymo programas, atsižvelgdamas į suinteresuotų šalių poreikius.” |