Jau keletą mėnesių Seimo, Vyriausybės koridoriuose bei žiniasklaidoje kalbama apie ketinimus didinti akcizo mokestį. Šią savaitę LR Seimo Biudžeto ir finansų komitete vėl aptarti akcizų tarifai alkoholiui ir situacija alkoholinių gėrimų rinkoje.
Keitimų iniciatoriai tvirtina, kad padidintas akcizas mažins kenksmingų sveikatai akcizinių prekių vartojimą ir papildys šalies biudžetą. Tačiau siūlymai sulaukė nemažai ekonomikos ir finansų ekspertų kritikos. Pastaruosius neramina rizika, kad pabrangusios prekės išaugins „šešėlinę“ jų rinką ir tik dar labiau sumenkins biudžeto įplaukas. UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ yra atlikusį išsamią akcizų mokesčio studiją „Akcizų mokestis Lietuvoje“. Studijoje apžvelgta ir išanalizuota Lietuvos akcizų politika ir jos pasekmės legaliai alkoholinių gėrimų, tabako ir degalų rinkai, verslui, šešėlinės rinkos išplitimui ir valstybės tikslų pasiekiamumui.
Pildydama įžvalgų akcizų tema aruodą, UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ pakalbino finansų ekspertą, Nordea Bank Lietuva vyriausiąjį ekonomistą Žygimantą Mauricą. Pašnekovas atsakė į šiuo metu aktualius klausimus:
- Į kokius veiksnius reikia atsižvelgti priimant sprendimus dėl akcizų politikos?
- Kaip apskritai vertinti tendenciją, kad akcizo mokestis tampa biudžeto „gaisrų gesinimo“ priemone?
- Kokios būtų realios pasekmės rinkai padidinus akcizo mokestį?
- Jei akcizų padidinimas nepadės surinkti daugiau pinigų į biudžetą, tai kur mūsų vyriausybei ieškoti papildomų galimybių?
- Ar akcizinių prekių įperkamumas gali būti viena priežasčių, kodėl Lietuvoje toks didelis šešėlis? ir kt.
Pašnekovas taip pat pasidalino mokesčių politikos įžvalgomis ir akcizų dydžio vertinimais.
EKT Vadybos įžvalgos Nr. 49 rasite čia: EKT_Vadybos_izvalgos_49 arba žemiau.