Gegužės 18,2012

Suplanuotas produktų senėjimas vs. nesusidėvinti prekė: tragedija verslui ar šiuolaikinė realybė?

Kodėl Jūsų nusipirktas prietaisas sugenda vos pasibaigus jo galiojimo laikotarpiui? Ar jo senėjimas gali būti suplanuotas,  kad pirkėjai nupirktų kuo daugiau prekių? UAB “Ekonominės konsultacijos ir tyrimai” sertifikuotas vadybos konsultantas, mažmeninės prekybos ekspertas Justas Gavėnas 2012 m. gegužės mėn. 12 dienos BTV laidos “Auksarankiai” reportaže atsako į šiuos ir dar daugiau klausimų.

Ar gali būti, kad įrenginiuose gamintojas sąmoningai įmontuoja tam tikras priemones, kurios po kiek laiko sugadina daiktą? “Vartojimo skatinimas orientuotas į pagrindinę ekonomikos problemą. Mes kaip vartotojai turime beribius poreikius ir jei būtų ideali situacija, mes norėtumėm visko, be galo daug ir visą laiką. Kitas vartojimo įprotis –  mūsų poreikiai nuolat auga”, – komentavo J. Gavėnas.

EKT ekspertas laidoje pabrėžė, kad mūsų ištekliai dažniausiai yra riboti. “Turėtų būti balansas tarp to, kiek mes uždirbame ir, kiek galime išleisti. Norėdami padidinti vartojimą, mes skolinamės. Daugeliu atvejų mūsų įsigytas turtas mums neuždirba papildomų pajamų, yra naudojamas neracionaliai ir neefektyviai. Čia atsiranda pagrindinė problema – pradedame gyventi savo lūkesčių sąskaita. Vartotojiška visuomenė neturi ateities, nes nėra tų begalinių šaltinių”, – sakė J. Gavėnas.

Diskusija, ar mes turime skatinti vartojimą, ar tapti racionalesni – aktualus šiandienos klausimas. “Tendencijos rodo, kad produkto gyvavimo laikas labai stipriai trumpėja. Dabar skaičiuojama, kad tipinio mobilaus telefono gyvavimo laikas yra 3-5 mėnesiai. Nes vartotojų lūkesčiai ir poreikiai greitai keičiasi. <…> Nėra galimybės gaminti tą patį daiktą 10 metų iš eilės ir tikėtis, kad jis bus sėkmingas“, – kalbėjo EKT vadybos konsultantas J. Gavėnas.

Išklausyti ir peržiūrėti EKT eksperto J. Gavėno įžvalgas ir kitų laidos pašnekovų komentarus Baltijos televizijos laidoje “Auksarankiai” galite ČIA.