Justas Gavėnas,
UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ verslo plėtros vadovas
Edmundas Piesarskas,
UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ partneris
- Ar tai užduotis Vilniaus miesto savivaldybei? TAIP!
- Ar tai užduotis VšĮ „Investuok Lietuvoje? TAIP!
- Ar tai užduotis Lietuvos Respublikos Vyriausybei? TAIP!
- Ar tai užduotis užsienio kapitalo verslui? TAIP!
- Ar tai užduotis Lietuvos verslininkams? TAIP
Vilniaus miesto pietinio aplinkkelio vizija gimė visai netikėtai, nors, be abejojo, ji sklandė Justo Gavėno ir Edmundo Piesarsko sąmonėje. Nuolat sulaukdami žiniasklaidos atstovų dėmesio ir klausimų, susijusių su naujų, potencialių prekinių ženklų atėjimu į Lietuvą po H&M ir IKEA pasirodymo, kviečiame diskusijai apie Vilniaus miesto pietinio aplinkkelio viziją.
Ar IKEA atėjimas į Lietuvą svarbus? Be abejo, taip. Svarbus 3 mln. Lietuvos gyventojų, svarbus verslui, svarbus Baltarusijos piliečiams. Ar šis įvykis mobilizuos mus tolimesnei plėtrai? Tai iššūkis, kurį priimti turime visi.
Vilniaus miesto pietinio aplinkkelio vizijos kertinė idėja: prekybos – apgyvendinimo – pramogų traukos zonos formavimas, siekiant pritraukti bei išlaikyti Lietuvos bei Baltarusijos piliečių srautą. Traukos centrui formuoti mus įkvėpė Locum Destination Consulting 2003 m. paskelbtas apibendrintas turizmo vartotojo poreikių portretas, kurį interpretuodami kuriame Vilniaus miesto lankytojo interesų žemėlapį. Savaime suprantama aprėpti visus poreikius tikriausiai būtų be galo sunku, tačiau formuoti tam tikrą traukos ašį įmanoma.
Taigi pradėkime nuo pradžių… Nuo duonos ir reginių! Turime ištisus plotus, kurių centre šiuo metu yra IKEA parduotuvė su 100.000 lankytojų per savaitę. Girdime gandų, kad netoliese planuojamas nespecializuotos prekybos centras. Duonos jau turime!
Kas gi tie šimtai tūkstančių lankytojų, kurie kasdien vyksta ir lankosi naujoje parduotuvėje? Atsakome trumpai:
- vidutinis statistinis Lietuvos namų ūkis, besižavintis IKEA koncepcija – visuomenė be socialinių klasių (angl. society without classes). Skirtingais vertinimais Lietuvoje yra apie 1,2 mln. namų ūkių, kurių vidutinis dydis 2,47 asmens. Pagal gyvenamąją vietą 67 procentai gyvena mieste, 33 procentai – kaime. Vieno namų ūkio disponuojamosios pajamos sudaro apytiksliai 2.200 LTL per mėnesį, o disponuojamosios pajamos vienam namų ūkio nariui – apie 900 LTL per mėnesį. Pagal pajamas turtingiausio asmenų penktadalio piniginės disponuojamosios pajamos yra beveik 6 kartus didesnės nei skurdžiausios pajamų grupės asmenų. Turtingiausiųjų pajamų grupei tenka apie 7 procentai visų piniginių disponuojamųjų pajamų, skurdžiausiai – 40 procentų.
- milžiniškas Baltarusijos piliečių srautas, atskiestas nedideliu kiekiu Latvijos piliečių.
Tarsi vieša visiems žinoma paslaptis yra faktas, kad IKEA parduotuvės atidarymas yra labiau susijęs su Baltarusijos piliečių – potencialių pirkėjų pritraukimu, o ne filantropiškas prekybos giganto mandagumo žingsnis Lietuvai. Ir vis dėlto, pirmasis žingsnis žengtas. Ji čia yra!
Jei sutarėme dėl pagrindinio lankytojų srauto, nelįsdami į socialinio demografinio ar psichografinio segmentavimo įmantrybes, suskirstykime jį į 3 tikslines grupes:
- „trijų žvaigždučių“ (3*, ekonominė klasė) klientai
- „penkių žvaigždučių“ (5*, prabangos mėgėjai) klientai
- verslininkai
Siekiant ne tik pritraukti (kas beje dabar labai gerai sekasi dėl „naujos parduotuvės“ efekto), bet ir išlaikyti realų lankytojų srautą, kviečiame formuoti poreikius atitinkančių naudų zonas:
- ekonominės klasės lankytojams: išparduotuvių centrai, 3* viešbučiai, kino centras, maitinimo įstaigos, pramogų ar atrakcionų parkas bei tradicinių Lietuvoje pagamintų prekių (rūkyti mėsos gaminiai, pieno produktai, medus, gintaras, tekstilė ir kt.) centras. Ši zona svarbi tuo, kad namų ūkiai sėkmingai gali pasinaudoti pramogomis skirtomis vaikams, tokiu būdu kelioms valandos, pusdieniui ar visai dienai išleisti savo atžalas iš lizdo bei patiems imtis smagiausio – apsipirkimo malonumo!
- prabangos mėgėjams (šiame sraute nemaža Baltarusijos, Kaliningrado ir Latvijos piliečių dalis) sudarykime sąlygas laisvalaikiui bei pramogoms. 5* viešbutis leis saugiai ir prabangiai pernakvoti, šalia esantis kazino patrauks azartinių lošimų mėgėjus, prabangių, žymių dizainerių ar prekinių ženklų drabužių ir avalynės prekybos taškai tikrai suteiks galimybę pasijausti valdovais, aplinkui matant tik tarnus ir pavaldinius. Be kita ko, išvažiuoti galima būtų prabangiu automobiliu, kuris bus paruoštas kelionei į didžiąją tėvynę. Trumpai tariant viskas labai paprasta: atvažiuoji, vaikai priduodami į aktyvaus laisvalaikio zoną, antrosios pusės ilsisi dienos medicinos ir masažų salonuose, naudojasi stomatologinio turizmo paslaugomis, o likusieji šėlsta… parduotuvėse, prekybos taškuose…
- tiek vienoje, tiek kitoje zonoje tikrai savo vietą ras ir verslininkų segmentas. Tik tam reikia nei daugiau, nei mažiau – gero verslo centro. Gal būt neaukšto (dėl oro uosto), o gal požeminio. Dieną darbe, vakare 3* arba 5* zonose!
Ar visa tai įmanoma pasiekti? Ar būtent tokia miestui reikalinga vizija? Ar Vilniečiams tai patrauklu? Nuspręsti turime kiekvienas savyje…
Ar vietoje Legoland Vilnius galėtų būti One nuotykių parkas, vietoje – McDonald‘s arba Starbucks lietuviškasis Coffee Inn, o vietoje Kempinsky – Stikliai?… Tai jau mūsų pačių verslumo reikalas!
Jei strategija tinkama, tikslai visų vienodai suprantami – kliūčių nebelieka. O ar tai mūsų nosiai? Matyt priklauso nuo vilniečio ir lietuvaičio tipažo, bet apie tai galbūt kada nors kitą kartą…
Apie Justą Gavėną:
- Sertifikuotas vadybos konsultantas (CMC, Certified Management Consultant)
- UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ (EKT) verslo plėtros vadovas, mažmeninės prekybos ekspertas
- Daugiau nei 14 metų patirtis skirtinguose vadybos konsultacijų projektuose, daugiau kaip 70 reikšmingų ilgalaikių projektų strateginio valdymo, marketingo ir mažmeninės prekybos srityse per pastaruosius 5 – erius metus.
- J. Gavėnas įvairiuose leidiniuose bei kituose verslo žiniasklaidos kanaluose yra vienas dažniausiai cituojamų vadybos konsultantų Lietuvoje. Daugiau informacijos ČIA.
- Pagrindinės J. Gavėno publikacijos:
- Bendrosios vadybos temomis: EKT Vadybos įžvalgos (www.ekt.lt/izvalgos) arba J. Gavėno rubrika Delfi.lt portale: http://www.delfi.lt/temos/justas-gavenas
- Mažmeninės prekybos temomis:
Apie Edmundą Piesarską:
- Sertifikuotas vadybos konsultantas (CMC, Certified Management Consultant)
- UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ (EKT) partneris
- Nuo 1995 m. dirba vadybos konsultavimo srityje, nuo 2001 m. prisijungė prie EKT, kuri teikia kompleksines vadybos ir marketingo konsultavimo bei personalo mokymo paslaugas verslo įmonėms ir viešojo sektoriaus organizacijoms
- Sukaupęs daugiau nei 15 metų praktinę patirtį skirtinguose konsultaciniuose projektuose, įgyvendinęs daugiau kaip 100 reikšmingų ilgalaikių projektų strateginio valdymo, marketingo ir kitose srityse
- Edmundui yra tekę konsultuoti ir mokyti tokias kompanijas Lietuvoje kaip Audimas, Birštono mineraliniai vandenys, Stumbras, Orlen Lietuva ir daugelį kitų. Edmundas Piesarskas yra aktyvus vadybos konsultantų bendruomenės narys
- Nuo 2011 m. buvo Lietuvos vadybos konsultantų asociacijos narys
- Šiuo metu yra išrinktas Lietuvos Vadybos Konsultantų Asociacijos (LVKA) Prezidentu