Poveikio metodai ir priemonės, palengvinančios darbą su socialinių paslaugų gavėjais. SD20240438
Programos tikslas – suteikti socialiniams darbuotojams žinias ir įgūdžius, reikalingus efektyviai naudoti psichologinės įtakos mechanizmus, siekiant gerinti paslaugų gavėjų aptarnavimo kokybę ir socialinio darbo rezultatus.
Išklausę šią programą ir atlikę praktines užduotis, dalyviai gebės atpažinti ir taikyti įtakos metodus, kurie padeda efektyviau bendrauti su paslaugų gavėjais ir kolegomis. Programos metu dalyviai išnagrinės, kaip emocijos, motyvacija ir grupinės dinamikos veikia asmens sprendimus ir elgesį, o tai suteiks jiems galimybę kurti efektyvesnes intervencijas. Mokymų metu įgytos žinios padės dalyviams motyvuoti paslaugų gavėjus teigiamiems pokyčiams, stiprinti jų pačių asmeninį atsparumą nepageidaujamam kitų asmenų poveikiui ir prisidės prie bendro socialinių paslaugų kokybės gerinimo ir socialinės gerovės didinimo bendruomenėse.
Lektorius Vytenis Grigas
Asmenų profiliavimo, įtakos ir krizių derybų specialistas.
Programos trukmė 16 akad.val.
1 Tema: Esminiai įtakos darymo principai ir jų taikymas socialinių paslaugų srityje
Svarbiausi įtakos darymo principai, kurie padeda socialiniams darbuotojams efektyviau bendrauti su paslaugų gavėjais ir skatinti teigiamus jų elgesio pokyčius. Šių principų taikymo praktikoje nauda, paslaugų gavėjų gerovės ir įsitraukimo didinimas.
2 Tema: Įtakos psichologijos metodai ir jų taikymas praktikoje
Psichologinės įtakos metodai, veikiantys žmonių sprendimus, elgesį ir tarpusavio santykius. Realių atvejų analizė dirbant grupėse. Vertinamos įtakos darymo ribos, kurios užtikrintų, kad darbuotojo pastangos paveikti būtų etiškos ir atitiktų paslaugų gavėjų interesus.
3 Tema: Konstruktyvaus santykio su paslaugų gavėju kūrimas pasitelkiant įtakos psichologijos metodus
Emocijų ir motyvacijos vaidmuo socialinių paslaugų kontekste ir jų reikšmė siekiant daryti poveikį paslaugų gavėjų sprendimams ir elgesiui. Emocijų atpažinimas ir valdymas, motyvavimo taikymas skatinant teigiamus paslaugų gavėjų elgesio pokyčius. Realių atvejų, kurių metu paslaugų gavėjai dėl emocinių veiksnių (pvz., streso, baimės ar motyvacijos stokos) priėmė neefektyvius sprendimus, analizė. Analizuojama, kaip emocijos veikia sprendimo procesą, vertinami siūlymai, kaip socialinis darbuotojas galėtų padėti paslaugų gavėjui valdyti emocijas, priimti racionalesnį sprendimą.
4 Tema: Įtakos psichologijos metodų ir priemonių poveikis socialines paslaugas gaunančiųjų sprendimams ir elgesiui
Teigiami poveikio aspektai – motyvacija keistis, teigiami elgesio pokyčiai, pasitikėjimo stiprinimas, didesnė atsakomybė už savo veiksmus ir kita. Neigiami poveikio aspektai – priklausomybės nuo socialinio darbo specialisto rizika, savarankiškumo praradimas, etinių normų pažeidimas, pernelyg didelė darbuotojo įtaka, klaidingi trumpalaikiai ar nearealūs tikslai. Praktinių užduočių poromis metu mokomasi įtakos psichologijos metodus taikyti etiškai, atsižvelgiant į paslaugų gavėjų savijautą, motyvaciją ir socialines funkcijas, siekiant jas gerinti ir vengiant pažeisti kito asmens autonomiškumą ir gerbiant jo sprendimus.
5 Tema: Kito asmens (paslaugų gavėjo ar jo artimos aplinkos) pastangos daryti įtaką socialines paslaugas teikiančiam asmeniui
Aiškios profesinės ribos ir taisyklės, apibrėžiančios darbuotojo elgesį susidūrus su spaudimu iš paslaugų gavėjo arba jo aplinkos pusės. Faktų ir objektyvios informacijos reikšmė darbuotojui priimant sprendimus. Konkreti ir aiški komunikacija spaudimo atveju.
6 Tema: Spaudimas ir manipuliavimas didinant emocinę įtampą, teikiant perteklinę ar melagingą informaciją
Paslaugų gavėjo manipuliacija darant emocinį spaudimą. Netikslios ar melagingos informacijos pasitelkimas bendraujant su darbuotoju siekiant paveikti darbuotojo sprendimus. Perteklinė, objektyvų vertinimą apsunkinanti informacija. Grupinės diskusijos metu aptariamos realios darbuotojų patirtys ir situacijos, kurių metu jie patyrė spaudimą iš paslaugų gavėjų pusės siekiant paveikti jų sprendimus ir elgesį. Įvertinami situacijų metu kilę iššūkiai ir ieškoma sprendimų, kurie galėtų būti taikomi ir naudingi. Šios užduoties metu dalyviai praktikuosis įvardinti skirtingus manipuliacijų tipus, kuriuos dažniausiai naudoja jų paslaugų gavėjai. Konkrečiam manipuliacijos tipui yra skirtingos kontra manipuliacinės priemonės, kurios dažniausiai užkardo tolimesnį konkrečios manipuliacijos naudojimą.
7 Tema: Atsparumo didinimas susiduriant su bandymu daryti neigiamą poveikį
Atsparumo įtakai ir manipuliacijoms svarba socialinių paslaugų sektoriuje, siekiant užtikrinti darbuotojų savarankiškumą ir jų veiklos efektyvumą. Strategijos ir metodai, padedantys atpažinti kito asmens bandymą manipuliuoti ir paveikti (emocinis spaudimas, kaltės jausmo sužadinimas, autoriteto menkinimas ir pan.). Savivoka ir pasitikėjimas, kritiškas situacijų vertinimas.